پیرامون اقدامات اضافی برای امور اطلاعاتی- تبلیغاتی در افغانستان
خلیل وداد خلیل وداد

محرم

نسخه شماره------

 

ک.م. ح.ک.ا.ش.

شماره 18336

3 جولای 1980

قابل برگشت به شعبهء اسناد و ارتباط کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش.

کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش.

 

مسئول گوپ کارمندانِ ایدیولوژیکی شوروی در افغانستان رفیق سویروک و.ان. (معاون شعبه تبلیغ ک.م.ح.ک.ا.ش.) پیشنهاد مینماید، سه رفیق افغانی را جهت سفر آموزشی به بنگاه «پلاکات» برای مدتی 2 ماهه بپذیریم.

پیشنهاد میگردد تیمور فاروق (متولد سال 1956)، نقاش و عضو ح.د.خ.ا با تحصیلات متوسط، آموزگار مکتب صنایع مستظرفه؛ زمری شیرزاد (متولد سال 1951)  عضو ح.د.خ.ا. نقاش با تحصیلات عالی که همچنان استاد همین آموزشگاه است؛ و هدایت الله وفا (متولد سال 1950) که عضویت هیچ سازمانی را نداشته و مسئول شعبه نشرات مؤسسه بیهقی میباشد، به اتحادشوروی فرستاده شوند. هرسه تن بزبان روسی بلدیت ندارند.

سفارت اتحادشوروی در ج.د.ا. (رفیق تابییف ف.ا.) این کاندیدها را تأیید مینماید.

مخارج مربوط به سفر رفقا برای ستاژ از حساب هزینه های بنگاه پرداخته شود.

جهت تصویب ارائه شد.

 

رئیس بنگاه «پلاکات»

ا. و. شوماکوف

 

شماره صادره 25- اس.

3 جولای 1980

کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش.

پیرامون این موضوع مصوبه ک.م.ح.ک.ا.ش. شماره اس.ت. 220/ 18 اس. مؤرخ 22 جولای  1980 تصویب گردید.

معاون شعبه تبلیغ ک.م.ح.ک.ا.ش. (پ. لوچینسکی)

«13 اکتوبر 1980

شماره 300- آ/6

به آرشیف با شماره 22اس/18 اس مؤرخ

22 جولای 1980 ثبت شد.

پ. کراسنووا 13. 10 1980. 

 

محرم

نسخه شماره------

 

ک.م. ح.ک.ا.ش.

شماره 18927

9 جولای 1980

قابل برگشت به شعبهء اسناد و ارتباط کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش.

 

 

کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش.

 

پیرامون اقدامات اضافی برای امور اطلاعاتی- تبلیغاتی  در افغانستان

 

اقدامات مشخص انجام شده از جانب ج.د.ا. پس از پلنوم اپریل ک.م. ح.د.خ.ا. در عرصه های گوناگون اعم از دولتی  و زندگی فرهنگی کشور و کمک گسترده معنوی- سیاسی و مادی اتحادشوروی به انقلاب افغانستان شالوده لازمی را برای رشد بعدی کار اطلاعاتی- تبلیغاتی و توده یی- سیاسی در کشور مهیا ساختند. همچنان سازمانها و مؤسسات ایدیولوژیکی شوروی نقش معینی را در امر تطبیق فیصله های ک.م.ح.ک.ا.ش. مؤرخ 21 مارچ و 6 می سال روان در این راستا انجام داده اند.

همزمان باید خاطر نشان کرد که کار توده یی- سیاسی و فعالیت رسانه های گروهی ج.د.ا. بویژه در ولایات بنابر عوامل عینی منجمله بدلیل نبود کادرهای ماهر و با تجربه به مشکل مواجه است.

بویژه پیشبرد کار ترویجی و تبلیغاتی در میان جوانان و بکارگیری سازمان دموکراتیک جوانان افغانستان برای این مقاصد اهمیت دارد.

به نظر شعبات کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش. میشود به کمیته مرکزی کمسمول وظیفه سپرد، تا به س.د.ج.ا. در امر تهیه مواد سیاسی و میتودیکی، سازماندهی نشر جریده جوانان و پخش آن و همچنان امکانات اعطای 3- 5 عراده مینی بوس تبلیغاتی با کمپلکس کامل وسایل لازمی تبلیغاتی که همچون تحفه به سازمان دموکراتیک جوانان افغانستان داده شود، را بررسی نماید.

بخاطر پرورش کادرهای ح.د.خ.ا. معقول خواهد بود، در امر انکشاف انستیتوت علوم اجتماعی کمیته مرکزی ح.د.خ.ا. از جمله اکمال اتاق وسایل تبلیغاتی بوسیله انجمن «زنانیه» (دانش) کمک صورت گیرد.

در کار رسانه های گروهی ج.د.ا. نبود سیستم گذارشگری متشکل از خبرنگاران، گذارشگرانِ کارگری- روستایی تأثیر منفی دارد، که باعث محدودیت منابع خبری شده و انعکاس بهتر زندگی کشور را مشکل میسازد. در ج.د.ا. هنوز سیستم پخشِ نشرات و فروش کتب وجود ندارد.

در این عرصه میشود به آژانس نووستی (آ.پ.ان.)، تاس، کمیته دولتی رادیوتلویزیون اتحادشوروی سپارش کرد، بکمک دوستان در امر تهیه مواد لازمی برای رسانه های گروهی ج.د.ا. اقدام نمایند. همچنان معقول میباشد که پیشنهاد آژانس نووستی در مورد گسترش تعداد کارمندان آن در کابل  بخاطر تقویت کار خبررسانی- تبلیغاتی آن آژانس تصویب گردد.

کمیته دولتی طبع ونشر اتحاد شوروی (گوس کوم ایزدات) و وزارت مخابرات اتحادشوروی («سایوز پیچات») میتوانند کمک اساسی را به کمیته مرکزی ح.د.خ.ا. در امر انکشاف امور نشراتی، طبع مواد تبلیغاتی مصور و ایجاد سیستم فروش کتب و توزیع نشرات انجام دهند. کمیته دولتی سینمای اتحادشوروی («گوس کینو») نیزامکانات کمک به جانب افغانی را در امر دوبلاژ بعضی فلمهای شوروی و همچنان پرورش کارشناسان برای سینماتوگرافی ج.د.ا. را دارد.

با در نطرداشت شرایط ویژهء زیستی و طبیعی افغانستان که ارتش شوروی در ج.د.ا. مستقر است، معقول خواهد بود به اقداماتی  اضافی در بخش خدمات فرهنگی به قطعات محدود نظامی شوروی که مؤقتاً در ج.د.ا. موقعیت دارند، نیز متوسل شد.

اقدامات نامبرده میتوانند امور تبلیغاتی- توده یی و اطلاعاتی- ترویجی در ج.د.ا. را تقویت نمایند. اساساً برای انجام این اقدامات هزینه های اضافی لازم نیست. در مورد گسترش تعداد کارمندان دفتر آژانس نووستی در کابل با وزارت مالیه اتحادشوروی (رفیق باریسوف) تفاهم شده است.

همچنان با آ.پ.ان. (نووستی) با (رفیق تولکونوف)، تاس (رفیق لوسیف)، وزارت مخابرات اتحاد شوروی (رفیق تالیزین)، کمیته دولتی رادیو تلویزیون اتحادشوروی (رفیق لاپین)، کمیته دولتی طبع و نشر اتحادشوروی (رفیق ستوکالین)، کمیته دولتی سینمای اتحاد شوروی (رفیق ایرماش)، انجمن سراسری «زنانیه» (دانش) اتحادشوروی (رفیق باسوف) و ریاست عمومی امور سیاسی اردو و نیروی بحری اتحادشوروی (رفیق سریدین) توافق صورت گرفته است.

پیشنویس مصوبه کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش. پیشکش میگردد.

امضاها:

 

مسئول شعبه تبلیغ ک.م.ح.ک.ا.ش              معاون شعبه تبلیغات سیاسی- خارجی            معاون شعبه امور بین المللی

(تیاژیلنیکوف)                                        ک.م.ح.ا.ش.  (و.فالین)                              ک.م.ح.ا.ش (ر. اولیانوفسکی)  

 

         «8» جولای 1980


November 28th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی